Realizacja kluczowych inwestycji infrastrukturalnych (drogowych) wymaga pokonania przeszkód terenowych, takich jak: obszary górzyste, zbiorniki wodne, tereny silnie zurbanizowane, co jest związane z wykonaniem obiektów inżynieryjnych, w tym tuneli. Zarówno potrzeby, jak i możliwości techniczne są coraz większe, dzięki czemu powstają coraz nowocześniejsze obiekty tunelowe. Na świecie funkcjonuje kilka tysięcy tuneli drogowych, które różnią się długością, szerokością, metodą budowy i rodzajem ruchu.

Tunele drogowe spełniają użyteczną rolę w infrastrukturze drogowej, jednak mogą się stać niebezpiecznym miejscem w przypadku wystąpienia pożaru, powodując zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników oraz konstrukcji i wyposażenia tunelu. Ze względu na ograniczoną przestrzeń każdy tunel ma inną charakterystykę i utrudnione jest uogólnienie scenariuszy ewentualnych pożarów. Dlatego też, żaden tunel nie jest całkowicie bezpieczny, niezależnie od tego, jak został zaprojektowany i jakie rodzaje systemów bezpieczeństwa zostały w nim zainstalowane.

System wentylacji tunelu jest kluczowym elementem bezpieczeństwa, który ma zapewnić, kontrolę przepływu powietrza oraz usuwanie dymów i gazów pożarowych. Ma to na celu umożliwienie bezpiecznej ewakuacji użytkowników tunelu oraz zapewnienie warunków do zwalczania pożaru przez służby ratownicze.

Wybór rodzaju systemu wentylacji jest jedną z najważniejszych decyzji przy projektowaniu tunelu, uwzględniając pracę systemu w warunkach normalnych, awaryjnych i w trybie pożarowym.

Warunki bezpieczeństwa w tunelu drogowym muszą być zachowane na etapie projektowania i w czasie jego eksploatacji, uwzględniając wcześniejsze doświadczenia, aktualną wiedzę i rozwój wyposażenia technicznego.

Jako zespół badawczy Wentylacji i Klimatyzacji Obiektów zajmujemy się projektowaniem systemów wentylacji i bezpieczeństwa w tunelach komunikacyjnych. 

            fot. https://pxhere.com/pl/photo/1363419                                  fot. https://pxhere.com/pl/photo/1340142,